Soovitused, kuidas õppematerjali kasutada.
Materjali võib kasutada sotsiaalteaduste- ja loodusteaduste tundides. Sellest võib olla kasu ka arutelus „Tõe ja õiguse“ esimese osa üle. Peamine küsimus, millega õpilased tegelema hakkavad, on „Mis ajastud on sinu kodumaastikesse oma jälje jätnud?“ Arutelud on pühendatud maastike ajaloole ja selle seosele inimesega.
Nädal enne tunni toimumist tutvustage ülesannet ning paluge õpilastel tunni jaoks fotosid leida, ise pildistada ja uuritava paiga kohta informatsiooni otsida. Uudishimu äratanud asjade kohta teabe hankimiseks võivad nad kasutada nii interneti kui küsida sugulastelt.
Kogu tund kestab umbes 55 min.
Materjali võib kasutada kirjandustundides, sotsiaal- ja loodusteaduste tundides. Sellest võib olla kasu arutelus „Tõe ja õiguse“ esimese osa üle. Peamine küsimus, millega õpilased tegelema hakkavad, on „Millised suhted on tegelastel loomadega? Millised on meie suhted loomadega tänapäeval, võrreldes romaanis kirjeldatuga?“ Arutelu on pühendatud looma muutuvale kuvandile ja tema rollile kultuuris.
Kogu tund kestab umbes 90 minutit.
Materjali võib kasutada kirjandustunnis, kus käsitletakse „Tõe ja õiguse“ esimest osa. See võib olla osa väärtuste teemalisest arutelust ühiskonnaõpetuses. Peamine küsimus, millega õpilased tegelema hakkavad, on „Mis asju inimesed kodudes hoiavad ja põlvest põlve edasi pärandavad?“ Tunnis arutletakse, kuidas asjade ja nende sümboolse väärtusega tegelemine kujundab identiteeti. Õpilased saavad kokku panna digitaalse näituse kõige vanematest asjadest, mis neil kodus on, ja teha tunnis lühikese esitluse.
Pildiait – lehekülg, kus on võimalik luua fotoalbumeid mingil kindlal teemal. Teenust pakub Eesti Rahva Muuseum. Õppekeskkonna „Identiteet ekraanil“ tarbeks on ERM loonud eraldi kausta.
Valikuline sissejuhatus
Korraldage õpilaste seas rühmaarutelud, mille eesmärgiks on tuletada raamatust meelde võimalikult palju esemeid (nt vana kirst), mis kuuluvad minevikku ja millel oli arvatavasti omanike jaoks mingi sümboolne väärtus. Paluge rühmadel arutada küsimuse üle, „Milline väärtus neil asjadel on/võib olla?“
Materjali võib kasutada kirjandustunnis, kus käsitletakse „Tõe ja õiguse“ esimest osa. Tund võib olla ka osa ajalootunnist, kus räägitakse põllumajanduse arengust. Peamine küsimus, millega õpilased tegelema hakkavad, on „Millised oskused ja ressursid olid 19. sajandi talupidamises vajalikud?“
Lingid kaardimaterjalidele: Lahemaa, Soomaa, Matsalu, Vilsandi.
Täiendavad pildid või fotod iga maastiku kohta (kui vaja).
Pildid erinevatest põllutöödest sissejuhatuse jaoks.
Valikuline sissejuhatus
Korraldage õpilaste seas arutelu, et selgitada välja, milliseid huvitavaid oskusi neil on (käsitöö, kiirlugemine, arvutioskused jne). Arutlege, „Millised oskused on tänapäeval vajalikud, et olla edukas?“
Jagage õpilased rühmadesse ja laske neil arutada, mis oskused inimestel 19. sajandil olema pidid ja millised on erinevad toonased põllutööd. Juhtige seda arutelu ja aidake õpilastel mõtteid koguda, näidates pilte või videoid erinevatest põllutöödest. Vestlust võib pidada mängu vormis, kus igale rühmale antakse hulk pilte ja nad peavad otsustama, milliseid oskusi on nende tööde jaoks vaja.
Materjali võib kasutada kirjandus- ja sotsiaalteaduste tundides ning võib olla väärtuslikuks täienduseks arutelus „Tõe ja õiguse“ esimese osa üle. Peamine küsimus, millega õpilased tegelema hakkavad, on „Kuidas me teiste inimeste sõnumeid tõlgendame?“. Arutelud on pühendatud inimeste kommunikatsioonivahenditele ja kommunikatsiooni rollile identiteedi kujunemises.
Valikuline sissejuhatus
Tutvustage tunni teemat, selgitage õpilastele, et kommunikatsioon on väga keeruline protsess, ja paluge neil rääkida, millised kommunikatsiooni tunnusjooned võivad meil aidata mõista või mitte mõista inimest, kellega räägime.
Kogu tund kestab umbes 40 minutit.
Materjali võib kasutada kirjandustundides ja sotsiaalteaduste tundides ning võib olla väärtuslikuks täienduseks arutelus „Tõe ja õiguse“ esimese osa üle. Peamine küsimus, millega õpilased tegelema hakkavad, on „Miks tekitavad erinevad väärtused inimeste vahel lahkhelisid?“. Arutelu on pühendatud väärtuste tõlgendamisele ja sellega seotud konfliktidele.
Kogu tund kestab umbes 45 minutit.
Märkused
Lisategevused